For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten (cmd-tast på Mac) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske

Blogg

Tilbake til blogglisten

Content marketing, PR eller...19.11.2015

Content marketing, story telling eller rett og slett public relation ( PR )     

                                                   

SKODD FOR LIVET

Toms; - the best place you can be

 

The historie of  Toms

Toms er et selskap som designer og selger sko, solbriller, kaffe og vesker med utspring i California. De driver sin business ut fra en en -for- en modell som vil si at de gir bort en tjeneste til mennesker i fattige land for hver solgte vare.

 

OK, her we go!

Blake Mycoskie er reality-deltageren som kom på andre plass i serien The Amazing Race. På den tiden var han en hippi som bodde i en husbåt. Men det er noen år siden. Etter en ferietur til Argentina oppdaget han de komfortable tøyskoene Alpartagas. Han fikk en ide og begynte å produsere disse for det Nordamerikanske markedet. Samtidig hadde Blake en tanke om at skosalget skulle komme fattige argentinske barn til gode.

 

Ni år senere hadde Toms gitt nye sko til 35 millioner barn over hele verden. Toms har siden utvidet sitt sortiment til å innbefatte både solbriller og kaffe. I det senere er også vesker blitt en del av sortimentet, med en misjon om å finansiere fødselspakker for fattige kvinner i Etiopia.

Fødselspakkene har til nå redusert barnedødeligheten i mors liv med 80 % i de geografiske områdene som disse er tatt i bruk.

 

Kanskje man mener at business og veldedighet ikke skal gå hånd i hånd. Men for de som nyter godt av det, er det jo resultatene som teller.

 

Product Range Toms;

Solbriller:       salget finansierer briller og synsoperasjoner til fattige

Kaffe:             salget finansierer rent vann i u – land

Vesker:          salget finansierer fødselspakker for kvinner i Etiopia

 

Sitat Blake Mycoskie ...

Vi har aldri vært i behov for å markedsføre Toms. Vi har bare delt historien bak og dette har gjort at det har blitt en veldig organisk tilnærming til å gjøre en merkevare kjent, sier Blake.

For det første blir kundene også dine markedsførere, mest på grunn av en god story. For det andre tiltrekker du deg utrolig dyktige folk når du har en misjon som gjør en forskjell. For det tredje får du en masse velvillige partnere i andre selskaper som også kunne tenke seg å arbeide for en slik story.

  • Dette er svært gode måter å sikre suksess på

And then, how goes the business

Mange så på Toms som en sjarmerende velgjørende organisasjon og en elendig business. Men da investeringsbanken Bain kjøpte 50 % av Toms for 600 mill dollar, sperret hele det internasjonale markedet opp øynene. I dag er det mange som prøver å kopiere Toms strategi. Blake er i dag selv god for vel 2 mrd kroner, ser ut som en hippi, holder foredrag på World Ekonomic Forum for 3000 deltagere og skriver bøker. Han er samtidig ansett som en av USA sine gode gutter.

 

Where is the connection to us

Sterke merkevarer skapes av bedrifter hvor det hersker en sterk sjel, karakter og personlighet. Dette er moment som skapes gjennom ledelsen av virksomheten og ikke gjennom reklamen.

Alle bedrifter har synlige eller usynlige verdier. Det er mer snakk om å identifisere disse enn å skape nye.

 

En klar retning og posisjon for merkevaren baseres enklest på de verdier som knytter seg eksternt og internt til bedriften og dens produkter. Disse utvikles til et totalt konsept for merkevaren og en strategi for å styrke dens markedsposisjon. En posisjon man på en interessant måte må kunne kommunisere, enten indirekte gjennom content marketing, story telling eller PR, eller direkte gjennom mer tradisjonelle kommunikasjonsverktøy.

 

Kanskje en kombinasjon av disse er det som gir det beste resultatet, altså en riktig utarbeidet kommunikasjonsstrategi.

 

Eit godt bilde fortel også gode historiar, der sjåarane også kan legga til sine eigne...

 

 

Frank Robert Abelseth - etter uttallige samtalar med Knut Føleide

Attende